Sininen polkupyörä ja takana kärry, jossa kukkia.

Brändi määrittää tekstien viestintätyylin

Yrityksen brändiääni eli tone of voice määrittää, millaisella tyylillä yritys viestii. Brändiääneen vaikuttaa yrityksen kohderyhmä, ja myös yrityksen missio ja visio kuuluvat brändiäänessä. Brändiäänen tulisi olla johdonmukainen ja tunnistettava eri viestintäkanavissa, mutta sitä voi mukauttaa eri kanavien erityispiirteiden ja yleisön mukaan.

Tekstien tyylillä on väliä.

Se, millaista tekstiä yrityksen sivuille, mainoksiin ja sosiaaliseen mediaan tuotetaan, riippuu yrityksen äänensävystä eli tone of voicesta. Onko yrityksesi brändi esimerkiksi perinteinen, konservatiivinen, innovatiivinen, leikkisä, vakava, asiantunteva, uniikki tai humoristinen?

Brändiääni kuuluu tekstistä ja määrittää tekstin viestintätyylin. Kaikkien tekstien tulisi olla sujuvia ja kieliopillisesti moitteettomia, jotta ne säilyttävät lukijan mielenkiinnon, mutta brändiäänen mukaan teksti voi olla esimerkiksi rentoa, virallista, ystävällistä, lämminhenkistä, oivaltavaa, hauskaa, tunteita herättävää tai tiukan asiallista riippuen siitä, millainen kuva yrityksestä halutaan antaa asiakkaille.

Käyttääkö yritys lyhyitä ja ytimekkäitä lauseita, pitkiä ja yksityiskohtaisia lauseita tai tarinoita viestinnässään, riippuu yrityksen brändiäänestä. Kapulakielinen, vaikealukuinen, toisteinen, kielioppivirheillä höystetty tai tylsä teksti ei anna pätevää kuvaa yrityksestä eikä näin ollen tee hyvää brändille.

Brändiääni kertoo, millainen yritys on

Brändiääni eli yrityksen tapa kommunikoida asiakkailleen ja muille sidosryhmille, heijastaa yrityksen arvoja. Yrityksen keskeiset arvot, kuten esimerkiksi asiakaspalvelun laatu, ympäristöystävällisyys, innovatiivisuus tai perinteisyys tulisivat välittyä viestinnässä.

Brändiääneen vaikuttaa yrityksen kohderyhmä. Brändiääni tekee yrityksen viesteistä tunnistettavia ja takaa, että viestit herättävät halutun vaikutuksen. On selvää, että nuorille, aktiivisille ja trendikkäille kaupunkilaisille kuulokkeita myyvä yritys tavoittaa asiakkaansa eri tyylillä kuin perunkirjoituksia myyvä asiantuntijayritys.

Myös yrityksen missio ja visio eli pitkän tähtäimen tavoitteet ja päämäärät kuuluvat ja näkyvät viestinnässä. Brändiäänessä esiin nousee yrityksen persoonallisuus. Onko yritys vakava vai rento, leikkisä vai asiallinen, ystävällinen vai sarkastinen tai jotain näiden väliltä? Brändiääni on siis keskeinen osa yrityksen identiteettiä ja viestintästrategiaa. Sävy, jolla yritys puhuttelee asiakkaitaan, auttaa yritystä erottumaan kilpailijoistaan ja rakentamaan luottamusta ja suhdetta asiakkaisiinsa.

Brändiääni mukautuu eri viestintäkanavissa

On tärkeää, että yrityksen viestintä on johdonmukaista kaikissa sen käyttämissä viestintäkanavissa ja -materiaaleissa, kuten verkkosivuilla, esitteissä, mahdollisessa asiakaslehdessä, sosiaalisessa mediassa, mainoksissa ja asiakaspalvelussa.

Eri viestintäkanavat antavat kuitenkin mahdollisuuden mukauttaa brändiääntä kunkin viestintäkanavan erityispiirteiden ja yleisön mukaan. Brändiäänen mukauttamisesta hyvä esimerkki on sosiaalisen median kanavat.

  • Facebook tarjoaa alustan yhteisöllisyyden rakentamiseen. Facebookissa viestintä voi olla monipuolista ja sisältää pitkiäkin kirjoituksia. Viestinnän sävy voi olla hieman epämuodollisempaa ja osallistavaa.
  • Instagramissa voi korostaa brändin visuaalista identiteettiä, ja tekstien kannattaa olla lyhyempiä kuin Facebookissa. Viestinnän sävy voi olla rentoa, luovaa ja inspiroivaa.
  • X (yhä itsepintaisesti myös Twitterinä tunnettu) alusta pakottaa lyhyeen ja ytimekkääseen viestintään, koska merkkimäärä on rajattu. Viestinnän kannattaa olla informatiivista, ajankohtaista, mutta se voi myös olla humoristista ja kantaa ottavaa.
  • LinkedIn tunnetaan ammattimaisemmasta ja muodollisemmasta viestinnästä. Viestinnän sävy on usein asiallinen ja asiantunteva. LindedIn tarjoaa oivan alustan verkostoitumiseen ja on ehdoton kanava B2B-kentällä operoiville asiantuntijayrityksille.
  • TikTokissa keskitytään viihtymiseen ja visuaaliseen sisältöön. Viestintä saa olla ehdottoman aitoa eikä liian siloteltua tai tuotettua. TikTokissa voi irrotella, olla kekseliäs, hauska ja mukaansatempaava, jos tällainen lähestymistapa sopii brändille.

Brändi luo kivijalan viestinnälle

Yrityksen viestintä perustuu yrityksen brändiin. Tämän takia brändiääni vaikuttaa myös eri viestintäkanavien, erityisesti sosiaalisen median kanavien, valintaan. Uniikin ja tunnistettavan brändiäänen tulisi kuulua viestinnässä, myös silloin, kun brändiääntä mukautetaan eri viestintäkanavien erityispiirteisiin.

Ainutlaatuinen, yritykseltäsi kuulostava brändiääni erottuu kilpailijoista ja resonoi asiakkaiden kanssa. Autan sinua löytämään brändiäänesi tai vahvistamaan jo olemassa olevaa ääntä tuomalla sitä esiin laadukkaassa viestinnässä eri kanavissa.
Katso, miten voin auttaa yritystäsi!

Lue myös nämä blogitekstit