Sininen polkupyörä ja takana kärry, jossa kukkia.

Brändi määrittää tekstien viestintätyylin

Yrityksen brändiääni eli tone of voice määrittää sen, millaisella tyylillä yritys viestii. Brändiääneen vaikuttaa yrityksen kohderyhmä, ja myös yrityksen missio ja visio kuuluvat brändiäänessä.

Tekstien tyylillä on väliä.

Se, millaista tekstiä sivuille tuotetaan, riippuu yrityksen äänestä eli tone of voicesta. Onko yrityksesi brändi esimerkiksi perinteinen, konservatiivinen, innovatiivinen, leikkisä, vakava, asiantunteva, uniikki tai humoristinen?

Brändiääni kuuluu tekstistä ja määrittää tekstin viestintätyylin. Kaikkien tekstien tulisi olla sujuvia ja kieliopillisesti moitteettomia, jotta ne säilyttävät lukijan mielenkiinnon, mutta brändiäänen mukaan teksti voi olla esimerkiksi rentoa, virallista, ystävällistä, oivaltavaa, hauskaa, tunteita herättävää tai tiukan asiallista riippuen siitä, millainen kuva yrityksestä halutaan antaa asiakkaille. Kapulakielinen, vaikealukuinen, toisteinen, kielioppivirheillä höystetty tai tylsä teksti ei anna hyvää kuvaa yrityksestä eikä näin ollen tee hyvää brändille.

Brändiääni eli yrityksen tapa kommunikoida heijastaa yrityksen arvoja. Brändiääneen vaikuttaa yrityksen kohderyhmä. On selvää, että nuorille, aktiivisille ja trendikkäille kaupunkilaisille kuulokkeita myyvä yritys tavoittaa asiakkaansa eri tyylillä kuin perunkirjoituksia myyvä asiantuntijayritys. Myös yrityksen missio ja visio eli pitkän tähtäimen tavoitteet ja päämäärät kuuluvat ja näkyvät viestinnässä. Brändiäänessä esiin nousee yrityksen persoonallisuus. Onko yritys vakava vai rento, leikkisä vai asiallinen, ystävällinen vai sarkastinen tai jotain näiden väliltä?

Ainutlaatuinen, yritykseltäsi kuulostava brändiääni erottuu kilpailijoista ja resonoi asiakkaiden kanssa. Autan sinua löytämään brändiäänesi tai vahvistamaan jo olemassa olevaa ääntä tuomalla sitä esiin laadukkaissa teksteissä.
Katso, miten voin auttaa yritystäsi!

Lue myös nämä blogitekstit