Tekoäly kirjoittaa tekstiä tietokoneella.

Tekoälyn luomissa teksteissä piilee vaara

Tekoälyn hyödyntäminen on nopea ja vaivaton tapa tuottaa erilaisia tekstejä, mutta sen käyttöön liittyy muutama huomionarvoinen seikka.

Viestintä- ja markkinointialalla on paljon kilpailua. Muiden saman alan yrittäjien lisäksi meillä kaikilla on yksi kilpailija ylitse muiden – tekoäly.

Saatat miettiä, miksi tilaisit minulta blogi- tai verkkosivutekstin, kun voit laittaa tekoälyn luomaan tekstin puolestasi nopeasti ja ilmaiseksi. Tekoälyn hyödyntäminen on kieltämättä nopea ja vaivaton tapa tuottaa erilaisia tekstejä, mutta sen käyttöön liittyy muutama huomionarvoinen seikka.

Ihmiset käyttävät hakukoneita, kuten Googlea etsiessään erilaista tietoa ja palveluita internetistä. Moni sinunkin asiakkaasi on löytänyt sivuillesi hakukoneen, useimmin Googlen kautta. Tämän takia on tärkeää sijoittua kärkipäähän hakutuloksissa.

Tekoäly on erittäin kehittynyt, mutta se ei, ainakaan tämän blogitekstin kirjoitushetkellä, pysty luomaan autenttista, originaalia ja esimerkiksi humoristista tai muuten persoonallista tekstiä. Tekstistä puuttuu inhimillisyys ja luovuus, mikä ei tietenkään ole ihme, koska teksti ei ole ihmisaivoilla generoitua. Ihmiset eivät jaksa lukea tasapaksuja, mahdollisesti kapulakielisiä tekstejä, joten he eivät viivy sivuillasi pitkään. Tämä vaikuttaa negatiivisesti sijoittumiseen hakukonetuloksissa.

Lue myös: Brändi määrittää tekstien viestintätyylin

Tekoäly ei osaa kyseenalaistaa tietolähteitään

Tekoäly kerää tietoa digitaalisista lähteistä, kuten kirjoista, artikkeleista ja verkkosivuilta, ja luo niiden pohjalta tekstin. Teksti ei siis ole uniikkia ja omaperäistä eikä erotu kilpailijoista, koska se koostuu jo julkaistuista teksteistä.

Riskinä on myös päällekkäinen sisältö, jos joku muukin on käyttänyt tekoälyä samoilla prompteilla eli kehotteilla, ja hänelle on luotu identtinen teksti. Hakukoneissa ei sijoitu kärkeen teksteillä, joita löytyy muilta sivuilta.

Tekoäly ei osaa kyseenalaistaa, pitääkö sen eri lähteistä löytämä tieto paikkaansa. Tekoälyn luoma teksti ei siis välttämättä ole virheetöntä ja luotettavaa, joten otat riskin, että julkaiset sivuillasi väärää tai vanhentunutta tietoa.

Tekoälyä koskeva lainsäädäntö antaa vielä odottaa itseään, mutta eettisesti katsottuna tekoälytekstin käyttäminen voi olla arveluttavaa.

Tekoälytekstiä käyttävä yritys saattaa syyllistyä plagiointiin eli muiden ideoiden ja työn esittämiseen omana ilman asianmukaisia viitteitä alkuperäiseen lähteeseen. Nämä seikat eivät tee hyvää yrityksen maineelle eikä hakukonesijoitukselle.

Tekoälyn käyttö on epäekologista

Tekoälyä hyödyntäessä ei varmasti tule ajatelleeksi, millaista teknologiaa tekoäly kätkee taakseen ja millaisia ympäristövaikutuksia niiden ylläpitämisellä on.

Ylen artikkelin mukaan, tekoälyn vaatimien datakeskusten rakentaminen on lisännyt esimerkiksi Googlen ja Microsoftin energiankulutusta ja kasvihuonepäästöjä merkittävästi. Tekoälyjärjestelmät vaativat valtavia määriä vettä ja energiaa toimintaansa.

On laskettu, että joka kerta, kun kysyt tekoälyltä 5–50 kysymyksen sarjan, kuluu 0,5 litraa vettä. Tekoälyn viihdekäyttöä eli turhien kysymysten promptailua kannattaa siis ainakin välttää.

Jos kuitenkin haluat käyttää tekoälyä, sitä kannattaa hyödyntää esimerkiksi tekstien aiheiden ja sisältöjen suunnittelussa, mutta jättää itse kirjoitustyö ihmiselle. Ihminenhän valmiin tekstinkin lukee.

Minulta saat tilattua uniikkia, lukijaa resonoivaa sisältöä tai valmiin, vaikka tekoälyllä tuotetun tekstin inhimillistämistä ja editointia.
Ota yhteyttä niin katsotaan, miten voin auttaa!

Lue myös nämä blogitekstit

  • Yleisimmät kielioppivirheet – Näitä virheitä suomalaiset viljelevät ahkerasti

    Sisältövaroitus: Kielioppisäännöt ovat monen mielestä kuivaa luettavaa. Siksi seuraavaa tekstiä on elävöitetty (huonolla?) huumorilla ja sarkasmilla. Älä vedä hernettä nenään, jos tunnistat syntisi tai huumori ei pure! Et varmasti ole ainoa, joka näihin virheisiin on joskus sortunut. Lukihäiriöisille ja suomea toisena kielenään käyttäville annetaan synninpäästö.

  • Miksi sisältömarkkinointi kannattaa teettää ammattilaisella?

    Sisältömarkkinointi kannattaa ehdottomasti teettää ammattilaisella, vaikka yrittäjällä olisikin intoa tehdä itse sisältöjä. Lue, miksi olen tätä mieltä, mistä syistä sisältömarkkinointia ei ehkä haluta ulkoistaa, ja mitä lisäarvoa ammattilainen tuo sisältömarkkinointiin.

  • Brändi määrittää tekstien viestintätyylin

    Yrityksen brändiääni eli tone of voice määrittää, millaisella tyylillä yritys viestii. Brändiääneen vaikuttaa yrityksen kohderyhmä, ja myös yrityksen missio ja visio kuuluvat brändiäänessä. Brändiäänen tulisi olla johdonmukainen ja tunnistettava eri viestintäkanavissa, mutta sitä voi mukauttaa eri kanavien erityispiirteiden ja yleisön mukaan.

  • Hyvä tuoteteksti myy muutakin kuin tuotteen

    Hyvä tuoteteksti verkkokaupassa ei pelkästään myy itse tuotetta, vaan se rakentaa yrityksen brändiä, tuo uusia asiakkaita ja kasvattaa yrityksen tunnettuutta. Toisin sanoen se myy mielikuvia yrityksestä.

  • Miten mainonta ja sisältömarkkinointi eroavat toisistaan?

    Sisältömarkkinointi ja mainonta eroavat toisistaan, vaikka niillä on usein sama tavoite. Sisältömarkkinointi on kustannustehokasta, mutta pitkäjänteistä työtä ja sen tulokset voivat olla ilahduttavan kauaskantoisia. Mainonta on suoraviivaisempaa, mutta monesti kalliimpaa toteuttaa kuin sisältömarkkinointi.