Japanilainen onnenkissa Maneki-neko ja Monopoly-pelinappuloita.

Yrittäjä, nyt jos koskaan kannattaa panostaa markkinointiin

Kustannustehokkaaseen sisältömarkkinointiin kannattaa panostaa myös hiljaisina aikoina. Rakenna sisältömarkkinoinnilla hyvä perusta brändillesi, jotta olet valmis korjaamaan sadon, kun nousukausi taas alkaa.

Elämme haasteellisia aikoja kuluttajien ja yrittäjien kannalta. Elinkustannukset esimerkiksi asumisen kulut, polttoaine, ruoka ja vapaa-ajan aktiviteetit ovat kallistuneet. Hintojen nousulle on monia syitä, kuten korkea inflaatio, yleisen arvonlisäverokannan nousu ja Ukrainan sota, joten emme voi tietää, kuinka kauan kallis meno jatkuu.

On ymmärrettävää, että nyt myös yritykset tiukentavat kukkaronnyörejään, kun asiakkaiden ostovoiman heikentyminen vaikuttaa yrityksen tulokseen. Markkinointiin panostaminen on kuitenkin yrityksen elinehto. Nyt jos koskaan pitäisi panostaa markkinointiin, ja alkaa rakentaa hyvää perustaa yrityksen brändille, kun nousukausi taas alkaa.

Nopeat syövät hitaat. Kun taloustilanne elpyy ja myynti jälleen vetää, voi olla myöhäistä alkaa tehdä töitä yrityksen tunnettuuden kasvattamiseksi, jos kilpailija on tehnyt tätä työtä pitkäjänteisesti läpi hiljaisien aikojen. Paljon näkyvyyttä hakukoneissa tai sosiaalisessa mediassa saanut yritys on jo jättänyt muistijäljen ihmisten mieleen, joten tutuksi tullut vaihtoehto korjaa todennäköisimmin sadon.

Sisältömarkkinoinnilla kustannustehokasta tulosta

Sisältömarkkinointi on kustannustehokas ja ilahduttavan pitkäaikaisia tuloksia tuova tapa tehdä markkinointia. Sisältömarkkinointia on esimerkiksi laadukkaiden, hakukoneoptimoitujen sisältöjen julkaiseminen omilla verkkosivuilla, sosiaalisen median sisällöntuotanto ja uutiskirjeiden lähettäminen. Kaikkia näitä pystyy tekemään pienellä sijoituksella tai jopa ilmaiseksi.

Sisältömarkkinointiin panostamalla pystyt esimerkiksi
• kasvattamaan tunnettuutta ja erottumaan kilpailijoista
• houkuttelemaan uusia asiakkaita ja kasvattamaan myyntiäsi
• viestimään yrityksesi arvoista, missiosta, asiakaslupauksista ja vastuullisuudesta, mikä rakentaa luottamusta ja asiakasuskollisuutta nykyisten ja tulevien asiakkaiden keskuudessa
• saavuttamaan kilpailuetua, joka voi avata uusia mahdollisuuksia yrityksen kasvuun ja vahvan markkina-aseman saavuttamiseen.

Hyvä sisältö luo kilpailuetua

Sisältömarkkinointiin panostaminen on vielä tärkeämpää nyt, kun kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut digitalisaation myötä. Asiakkaat ovat siirtyneet kivijalkaliikkeistä yhä enemmän verkkoon. Verkosta ostetaan, mutta etsitään myös tietoa ja varmistusta ostopäätöksen tueksi. Sisältömarkkinoinnilla tavoitetaan niin tietoa etsivät potentiaaliset asiakkaat kuin jo ostoa harkitsevat asiakkaat. Tämän takia sisältö on kuningas.

Laadukasta, mielenkiintoista, houkuttelevaa ja asiakkaiden kysymyksiin vastaavaa sisältöä tuottava yritys luo kilpailuetua ja palvelee paremmin asiakkaitaan tarjoamalla heille lisäarvoa. Lisäarvo palkitaan mm. asiakasuskollisuudella, eli ostosten ja palveluiden keskittämisenä tuttuun, hyvin palvelevaan liikkeeseen ja suositteluna, eli hyvästä palvelusta kerrotaan muillekin.

Sisältömarkkinointi saa virtaa hakukoneoptimoinnista

Sisältömarkkinoinnin tulee olla strategista ja johdonmukaista, jotta se rakentaa yrityksen markkina-asemaa, houkuttelee potentiaalisia asiakkaita ja sitouttaa nykyisiä. Mitä enemmän verkkosivuilla on laadukasta ja tarkoituksenmukaista sisältöä, sitä parempi näkyvyys saavutetaan myös hakukoneissa.

Teksti, jossa avainsanat sulautuvat saumattomasti sisältöön, palvelee yhtä lailla lukijaa kuin hakukonetta. Avainsanat, eli sanat tai lauseet, joita syötetään Googlen hakukenttään, auttavat hakukonetta löytämään nettisivusi ja suosittelemaan sivustoasi potentiaalisille asiakkaillesi.

Mitä enemmän sivuillasi on lukijoita kiinnostavaa sisältöä, sitä useimmin he vierailevat sivuillasi ja sitä kauemmin he myös viihtyvät siellä. Sen lisäksi, että tulet varmasti tutuksi, tämä nostaa myös sivustosi sijoittumista Googlen hakutuloksissa. Parhaassa tapauksessa teksti on niin hyvä, että lukija jakaa sen sosiaalisessa mediassa tai omassa blogissaan, ja tästäkös hakukone riemastuu!

Sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen säästää aikaa ja rahaa

Sisältömarkkinointi on kustannustehokasta. Säännöllisellä ja oikein kohdennetulla sisältömarkkinoinnilla on mahdollista saada pitkäkestoisia hyötyjä edullisemmin kuin perinteisellä mainonnalla. Radio- tai ulkomainos esimerkiksi bussipysäkillä maksaa paljon ja on vain rajatun ajan esillä. Yrityksen nettisivuilla oleva teksti voi olla sivuilla periaatteessa ikuisesti, mutta sitä voi ja kannattaa aika ajoin myös päivittää.

Säännöllinen sisällöntuotanto maksaa kuitenkin aikaa ja vaivaa. Voisit käyttää ajan, jonka käytät sisältöjen ideoimiseen ja kirjoittamiseen, tehokkaammin ja tuloksellisemmin tekemällä sitä, mikä tuo kassaasi heti rahaa, kuten esimerkiksi leikkaamalla hiuksia, tarjoamalla terapiaa tai mitä ikinä yrityksesi tekeekään. Ulkoistamalla sisällöntuotantosi alan ammattilaiselle, voit myös olla varma, että sisällöt puhuttelevat oikeaa kohderyhmää, ovat kieliopillisesti päteviä ja yrityksesi äänellä kirjoitettuja.

Kannattaa myös muistaa, että yrityksen markkinointikustannukset ovat vähennyskelpoisia (katso lisää Verohallinnon sivuilta), joten myös verottaja suosittelee sinua lämpimästi säästämään hermojasi ja aikaasi. Pirauta, laita WhatsAppia tai varaa maksuton tapaaminen, ja mietitään yhdessä, millaista sisältöä yrityksesi kaipaisi!


Lue myös nämä blogitekstit