Karvainen tekoturkisreppu, jossa on upotettu nukke sekä teksti, jossa on repun alennushinta.

Hyvä tuoteteksti myy muutakin kuin tuotteen

Hyvä tuoteteksti verkkokaupassa ei pelkästään myy itse tuotetta, vaan se rakentaa yrityksen brändiä, tuo uusia asiakkaita ja kasvattaa yrityksen tunnettuutta. Toisin sanoen se myy mielikuvia yrityksestä.

Haluat ostaa repun, joten näpyttelet Googleen hakusanan reppu tai esimerkiksi ruskea reppu. Selailet kuvia, ja kun tarpeitasi vastaava reppu löytyy kuvavirrasta, klikkaat itsesi verkkokauppaan. Tässä vaiheessa yleensä luet tarkemmin, mitä tuotetekstissä sanotaan repusta. Käyt vielä muutamassa muussakin verkkokaupassa lukemassa tuotetekstejä ja tutustumassa reppuihin.

Valikoima verkossa on valtava. Olet nyt selannut reppuja kymmeniltä eri sivuilta. Et enää muista, missä myydään mitäkin reppua milläkin hinnalla.

Sitten törmäät tähän tekstiin:

Dolly-tekoturkisreppu

Veret seisauttavan tyylikäs, Chucky-tyylinen reppu selkään ja menoksi! Tämä katseenvangitsija pystyy hilloamaan sisäänsä juuri oikean määrän tavaroitasi, ja on varma valinta selkärepuksi niin arkeen kuin Halloween-juhlaan. Mukavan pehmeä ja kevyt, ruskea tekoturkisreppu on rohkean trendsetterin ja tyylitietoisen taviksen valinta.

Klikkaa Dolly omaksesi!

Tämän jälkeen repusta listataan helposti luettavassa muodossa kaikki tärkeimmät ominaisuudet, kuten repun koko, materiaali, hihnat ja lokerot ynnä muut yksityiskohdat, jotta tiedät varmasti, vastaako tuote tarpeisiisi.

Et tunnista itseäsi rohkeaksi trendsetteriksi tai tyylitietoiseksi tavikseksi, joten tällä kertaa reppu ei vie sydäntäsi kassalle. Huomaat silti uteliaisuuttasi selaavasi verkkokaupan valikoimaa, ja katsot, mitä sivuilla kerrotaan yrityksestä. Ehkä saatat jopa kurkata, millaista sisältöä yritys julkaisee sosiaalisen median kanavissaan. Työpaikan kahvipöydässä keskustelu kääntyy reppulöydökseen, ja ennen kuin huomaatkaan, palaat verkkokauppaan lukemaan muitakin tuotetekstejä. Tällä kertaa löydät myös jotain, jonka tunnistat omaksesi.

Mielikuvat ratkaisevat ostopäätöksen

Yrityksen brändi ja kohderyhmä määrittävät tekstien viestintätyylin, joten kuvatun kaltainen tyyli ei tietenkään sovi kaikille. Ja kun tietyn viestintätyylin valitsee, pitää huolehtia, että viestintälinja pysyy tasalaatuisesti samana yrityksen viestintäkanavissa.

Olipa yrityksen viestintätyyli millainen tahansa, kannattaa silti miettiä, miten erottautua kilpailijoista. Kun tuotteet ja yritykset ovat samanlaisia, mielikuvat ratkaisevat, kumpi saa asiakkaan. Millaisen mielikuvan haluat luoda yrityksestäsi?

Huumori on yksi keino erottua ja tehdä kutsuvaa kieltä, mutta muitakin tyylejä on. Pääasia tuoteteksteissä on välttää liian teknistä ja kuivaa kieltä, koska tuotteen tekniset ominaisuudet kannattaa joka tapauksessa listata helposti luettavaan muotoon itse tuotetekstin perään. Tuoteteksti kannattaa siis miettiä eräänlaisena koukkuna tai sisäänheittäjänä ennen varsinaista pihviä, eli yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteesta.

Myös SEO-optimointi pitää muistaa, eli tuotetekstissä kannattaa käyttää avainsanoja, joilla asiakkaat todennäköisesti hakevat tuotteita hakukoneissa. Kyseisessä esimerkissä käytetään hakusanoja reppu, selkäreppu ja hakulauseketta ruskea tekoturkisreppu. Toinen SEO-kikka on itse teksti. Kun teksti on sellaista, että se luetaan alusta loppuun, nettisivulla viihdytään pidempään. Muun muassa tämä nostaa sivun sijoitusta hakukoneissa.

Tilaa ammattilaisen kirjoittamat tuotetekstit

Makeisista muttereihin ja kosmetiikasta konsultointiin. Käydäänkö käsiksi teidän tuoteteksteihinne, ja nostetaan ne uudelle tasolle huumorin, tarinankerronnan, selkeyden, luovuuden, ongelmanratkaisun, hakukoneoptimoinnin tai jonkun muun keinon avulla?

Lähdetään liikkeelle vaikka siitä, että tavataan virtuaalisesti ja katsotaan yhdessä, miten voin olla avuksi. Varaa aika maksuttomaan etätapaamiseen jo tänään!

Lue myös nämä blogitekstit