Auton pellissä oleva logo, jossa on koira juoksee.

Miten mainonta ja sisältömarkkinointi eroavat toisistaan?

Sisältömarkkinointi ja mainonta eroavat toisistaan, vaikka niillä on usein sama tavoite. Sisältömarkkinointi on kustannustehokasta, ja sen tulokset voivat olla ilahduttavan kauaskantoisia.

Lyhyt ja nopea sprintti vai pitkä maraton?

Sisältömarkkinoinnilla ja mainonnalla on eroa. Sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä työtä, jonka tuloksista voi nauttia vielä pidempään varsinaisen työn jälkeen. Mainonta on suoraviivaisempaa toimintaa, jossa myös tuloksia on lupa odottaa nopeammin, mutta tulokset eivät välttämättä kanna hedelmää yhtä kauan kuin sisältömarkkinointiin panostaminen.

Jos mietit markkinointikampanjaa, kuten vaikka radiomainosta tai maksettua somemainosta, muistatko mainoksen viestiä sen jälkeen, kun mainos ei pyöri radiossa tai tule sinulle vastaan sosiaalisessa mediassa? Aivan. Yrityksen julkaisemaan sisältöön, kuten blogitekstiin tai YouTube-videoon voit halutessasi palata aina uudestaan ja uudestaan. Toki mainonnalla pyritään myös saamaan kauaskantoisia tuloksia, kuten kasvattamaan yrityksen tunnettuutta, mutta tämä vaatii yleensä toistoja.

Sisältömarkkinoinnin keinot

Sisältömarkkinointi on strategista toimintaa, jossa tuotetaan, ja jaetaan yrityksen kohderyhmää palvelevaa ja kiinnostavaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on sitouttaa kohderyhmää, eli saada uusia asiakkaita, ja pitää kiinni vanhoista. Sisältömarkkinointi on myös oiva työkalu kasvattaa tunnettuutta ja rakentaa brändiä.

Sisältömarkkinointia voi tehdä monella tavalla. Asiakkaan ja hakukoneen kannalta hyödyllinen tapa on julkaista mahdollisimman paljon laadukasta sisältöä omilla verkkosivuilla, kuten esimerkiksi perustaa sivuille blogi, ja huolehtia tekstien hakukonenäkyvyydestä. Verkkosivuilla voi myös julkaista usein kysyttyjä kysymyksiä, asiakkaiden tekemiä arvosteluja, referenssitarinoita tai henkilökunnan esittelyjä.

Sisältömarkkinointia on myös sosiaalisen median julkaisut, joissa luovalla ja erottuvalla sisällöllä on mahdollista tavoittaa muitakin seuraajia kuin oman kohderyhmän edustajia.

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokas tapa tehdä sisältömarkkinointia. Lähes kaikilla aikuisilla ihmisillä on toimiva sähköposti, vaikka he eivät olisi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Sähköpostimarkkinoinnilla voidaan siis tavoittaa laajempia yleisöjä. Sähköpostiuutiskirjeisiin voi lisätä linkkejä, joilla saa kohdistettua liikennettä nettisivun tietyille välilehdille, kuten sivulle, jossa esittelet uusia tuotteitasi. Sähköpostimarkkinoinnissa kuten sisältömarkkinoinnissa ylipäätään on tärkeää mennä sisältö edellä. Uutiskirjeet, jotka tarjoavat vastaanottajille esimerkiksi jotain tietoa, tarjouksia tai muuta arvoa, avataan ja luetaan todennäköisemmin, eikä kirjeiden tilaamista lopeteta.

Muita sisältömarkkinoinnin työkaluja ovat podcastit, e-kirjat ja oppaat sekä erilaiset videot, kuten opetusvideot, tuote-esittelyt ja webinaarit.

Sisältömarkkinointiin kannattaa panostaa. Laadukas sisältömarkkinointi on kustannustehokasta, koska sitä voi toteuttaa ilmaiseksi tai pienillä kustannuksilla, toisin kuin mainoksia, jotka vaativat usein, mainosalustasta riippuen, isojakin rahallisia satsauksia.

Hyvä sisältö elää verkossa periaatteessa ikuisesti, ja vanhaa sisältöä voi päivittää, jolloin muutaman vuoden takainen, mutta yhä ajankohtainen teksti kestää aikaa, ja tuo asiakkaita tulevaisuudessakin.

Lue myös nämä blogitekstit