Valkoinen kissa sohvalla kannettavan tietokoneen ääressä.

Yrittäjä, ota nämä asiat huomioon, kun etsit yrityksellesi sisällöntuottajaa

Sisällöntuottajan valinta on tärkeä päätös. Alalla on tekijöitä laidasta laitaan. Kun etsit yrityksellesi sisällöntuottajaa, kannattaa ottaa huomioon muutakin kuin palvelun hinta. Lue, miten varmistat, että palkkaat ammattitaitoisen tekijän ja saat rahoillesi vastinetta.

Laadukas sisällöntuotanto on yritykselle elintärkeä keino erottautua, näkyä ja kuulua sekä rakentaa luottamusta kohdeyleisön kanssa. Harvalla yrittäjällä on kuitenkaan aikaa tai osaamista tehdä sisältöjä. Onneksi sisällöntuotannon voi ulkoistaa, mutta mistä tietää, kuka on oikea sisällöntuottaja juuri sinun yrityksellesi?

Sisällöntuotantoa tarjoavia yrityksiä ja freelancereita on Suomessa pilvin pimein. Mitä suurempi määrä vaihtoehtoja, sen vaikeampi on usein tehdä valinta. Käyn tässä blogikirjoituksessa läpi tärkeimmät asiat, jotka yrittäjän kannattaa ottaa huomioon sisällöntuottajaa valitessaan – olipa kyse verkkosivuteksteistä, blogeista, uutiskirjeistä tai sosiaalisen median sisällöistä.

Sisällöntuottajan koulutus, ammattitaito ja kokemus – onko taustalla alan osaamista?

Sisällöntuottajaksi voi periaatteessa ryhtyä kuka tahansa, mutta kaikki eivät hallitse hyvän tekstin lainalaisuuksia, hakukoneoptimointia, markkinoinnin tavoitteita tai edes kielioppia. Ammattitaitoinen sisällöntuottaja ymmärtää yritysviestintää, osaa kirjoittaa kohderyhmää puhuttelevalla tavalla ja tietää, miten sisältö tuo liiketoiminnalle tuloksia.

Kannattaa siis selvittää, onko sisällöntuottajalla esimerkiksi viestinnän, journalismin tai markkinoinnin koulutusta, ja jos on, minkä tasoista koulutus on. On eri asia käydä esimerkiksi muutaman viikon nettivalmennus markkinoinnista kuin opiskella vuosia yliopistossa. Pätevä koulutus on tae, että henkilö todella osaa asiansa ja on alasta kiinnostunut, koska hän on jaksanut suorittaa vaativan koulutuksen.

Koulutuksen lisäksi toinen tärkeä kriteeri on käytännön kokemus. Jos vain mahdollista, ota selvää, millaisille asiakkaille sisällöntuottaja on tehnyt töitä, ja millaisista kanavista tai sisällöistä hänellä on osaamista.

Referenssit ja työnäytteet paljastavat sisällöntuottajan tyylin

Aina kannattaa pyytää nähtäväksi sisällöntuottajan aiempia töitä tai asiakasreferenssejä. Niistä näet, millainen kirjoitustyyli sisällöntuottajalla on, ja sopiiko se yrityksesi viestintään. Ammattitaitoinen sisällöntuottaja osaa kirjoittaa erilaisilla tyyleillä ja ottaa huomioon yrityksesi tone of voicen eli brändiäänen.

Moni sisällöntuottaja saattaa kuitenkin haluta erikoistua tietyntyyppisiin sisältöihin, jolloin esimerkiksi paljon virallisia ja tiukan asiallisia tekstejä kirjoittavaa sisällöntuottajaa ei ehkä kannata palkata luomaan tekstiä, johon toivotaan revittelyä, huumoria ja sanaleikkejä. Tosin poikkeuksiakin varmasti on. Itsekin olen kirjoittanut paljon virallisia ja monen mielestä kuivan asiallisia tekstejä (tähän kategoriaan varmasti osuu kandi- ja gradututkielmanikin), mutta kirjoitan myös mielelläni pilke silmäkulmassa tekstejä, joista ei kuulu valtion viraston tone of voice.

Lue lisää aiheesta: Brändi määrittää tekstien viestintätyylin

Referenssit antavat siis osviittaa, millaisista projekteista sisällöntuottajalla on kokemusta, ja millaisia tuloksia on saavutettu. Mutta älä kuitenkaan sivuuta alan uusia lupauksia, joilla ei vielä ole kertynyt referenssejä. Katso esimerkiksi uusien toimijoiden nettisivut tai somesta löytyvät tekstit, ja pyydä työnäytteitä. Itsellänikin niitä on kertynyt vino pino palkkatöistä sekä opiskeluajoilta, vaikka niitä ei nettisivuiltani löydy.

Sisällöntuottajan kanssa voi myös sopia ensin pienemmästä projektista tai pyytää näyteteksti, jos sisällöntuottajalla ei ole tarpeeksi referenssejä tai haluat muuten varmistaa, että hänen työnjälkensä sopii yrityksellesi.

Älä myöskään unohda puskaradiota – kysele suosituksia muilta yrittäjiltä etenkin, jos olet huomannut, että heidän sivuillaan tai somessa on hyvää sisältöä.

Henkilökemiat ja yhteistyön sujuvuus

Sisällöntuotannossa kuten muissakin työprojekteissa on tärkeää, että viestintä sujuu mutkattomasti ja, että koet voivasi luottaa sisällöntuottajaan. Vaikka haluat ulkoistaa sisällöntuotantosi, et voi täysin ulkoistaa prosessia. Sisältöjen syntyyn vaaditaan monesti yhteydenpitoa ainakin sähköpostitse ja toisinaan palavereja etänä tai kasvotusten. Toimivalla henkilökemialla on iso merkitys – yhteinen sävel helpottaa kommunikaatiota ja tekee projektien etenemisestä sujuvampaa.

Hyvä sisällöntuottaja osaa kysyä oikeita kysymyksiä, kuunnella ja myös antaa tarvittaessa rakentavaa palautetta. Samalla yrittäjän kannattaa olla valmis antamaan taustatietoa ja tarvittaessa sparrausta, koska hyvä sisältö syntyy yhteistyössä.

Jos sinusta on joskus tuntunut, että et ole saanut sitä, mitä olet sisällöntuottajalta tilannut, kannattaa katse kääntää myös peiliin. Oletko kertonut tarpeeksi selkeästi ja yksiselitteisesti, mitä haluat sisällöltä? Mikä sisällön tavoite on, mitä asioita tekstissä pitää mahdollisesti painottaa, ja millä tyylillä se pitää kirjoittaa? Jos kyseessä on haastattelun pohjalta tuotettu artikkeli, onko jotain kysymyksiä, joita haastateltavalta pitää ehdottomasti kysyä, ja niin edelleen? Puhutteko niin sanotusti samaa kieltä, ja jos väärinymmärryksiä on ollut paljon, mistä väärinymmärrykset voisivat johtua? Oletko kertonut rehellisesti ja selkeästi, millaisia korjauksia haluat valmiiseen versioon, kun olet saanut luettavaksi tekstin ensimmäisen version?

Vuorovaikutuksella on suuri merkitys yhteistyön sujuvuuteen, joten ennen sisällöntuottajan palkkaamista kannattaa pitää pieni tapaaminen, jossa kuulostelet, millaista vuorovaikutuksenne on.

Saako halvalla hyvää? Mistä sisällöntuotannon hinta muodostuu?

Suurin kriteeri sisällöntuottajaa valitessa on monelle palvelun hinta. Yksi yleisimmistä kysymyksistä onkin, miksi sisällöntuotanto maksaa sen, mitä se maksaa. Sisällöntuottajien palkkioissa on paljon hajontaa. Voit varmasti löytää hyvin edullisen tekijän tai tekijän, joka pyytää suurempaa palkkiota. Ei varmasti ole väärin palkata halvinta vaihtoehtoa, mutta ennen päätöstä kannattaa pohtia, mistä halpa hinta johtuu. Halvalla voi saada nopeasti kyhätyn tekstin, jonka tekemiseen ei ole panostettu, mutta silloin lopputuloskin näyttää halvalta.

Toinen kysymys on, miksi sisällöntuottaja ei arvosta työtään, aikaansa ja ammattitaitoaan, kun se ei näy hinnoittelussa. Puuttuuko sisällöntuottajalta vaadittavaa ammattitaitoa ja koulutusta, joita hän kompensoi halvalla hinnalla? Tai eikö sisällöntuottaja luota ammattitaitoonsa ja kykyihinsä, mikä heijastuu halvoissa hinnoissa? Voiko tämä heijastua jotenkin myös yhteistyöhönne ja tilattuihin sisältöihin?

Jos haluat antaa yrityksestäsi ammattimaisen kuvan, kannattaa panostaa laatuun, vaikka se maksaisi enemmän. Ammattilaisella on ammattilaisen taksat, mutta hintaan sisältyy todennäköisesti enemmän kuin halvan hinnan tuottajilla.

Sisällöntuottajien hintoja miettiessäsi muista, että sisällöntuotannon hinta muodostuu muun muassa seuraavista asioista:

  • aika, joka menee taustatyöhön ja aiheeseen perehtymiseen
  • mahdolliset palaverit
  • mahdolliset haastattelut ja niiden sopiminen
  • viestintä, kuten sähköpostien vaihtaminen sekä kommenttikierrokset
  • mahdollinen hakukoneoptimointi (SEO) eli esimerkiksi hakusanatutkimus
  • sisällön suunnittelu ja rakenne
  • itse tekstin kirjoittaminen, editointi ja viimeistely
  • mahdollinen julkaisu tai kuvien etsiminen/kuvaaminen.

Hyvä sisällöntuottaja miettii, millaista arvoa sisältö tuo asiakkaalle, ja miten se tukee yrityksen liiketoimintaa. Tämä vaatii enemmän kuin pelkän tekstin tuottamista – ja se näkyy myös hinnassa.

Sopimus, turvallisuus ja luottamus

Sisällöntuotanto perustuu ehdottomaan luottamukseen puolin ja toisin. Voit esimerkiksi joutua kertomaan sisällöntuottajalle liikesalaisuuksia tai asioita, joita ei ole vielä julkistettu. Tämän takia on tärkeää palkata rautainen ammattilainen, joka ymmärtää mitä vaitiolovelvollisuus tarkoittaa. Hän kunnioittaa sovittuja asioita ja pysyy aikatauluissa.

Ammattimaisen sisällöntuottajan tunnistaa myös siitä, että hän tekee kanssasi kirjallisen sopimuksen, jossa määritellään muun muassa seuraavia asioita:

  • työn sisältö ja laajuus
  • aikataulu
  • hinta ja maksuehdot
  • mahdolliset tekijänoikeudet
  • mahdolliset muut ehdot (esim. salassapito tai tietoturva).

Sopimus luo turvaa molemmille osapuolille ja ehkäisee väärinkäsityksiä. Samalla se kertoo, että sisällöntuottaja ottaa työnsä vakavasti.

Muita huomionarvoisia seikkoja

Kun etsit yrityksellesi sisällöntuottajaa, mieti, ymmärtääkö sisällöntuottaja alasi erityispiirteet. Jos toimialasi on erityisen tekninen tai säännelty, kysy, onko sisällöntuottajalla vastaavasta kokemusta. Eri toimialojen ymmärtäminen erottaa sisällöntuottajat harrastelijoista. Hyvät sisällöntuottajat ovat generalisteja, joilla on laaja yleissivistys ja hyvät tiedonhakutaidot. Taito omaksua uutta tietoa nopeasti sekä terve kriittisyys ja medialukutaito tiedonhaussa ovat myös ammattitaitoisen sisällöntuottajan tunnusmerkkejä.

Lue aiheesta lisää: Pitääkö sisällöntuottajan tuntea toimiala, josta hän kirjoittaa?

Sisällöntuottajan valitsemiseen voi myös osaltaan vaikuttaa, onko kyse yksittäisestä sisällöstä vai jatkuvasta tarpeesta. Pidemmässä yhteistyössä kannattaa miettiä jo alkuvaiheessa, miten sisältöä suunnitellaan ja kehitetään pitkällä aikavälillä. Vaikuttaako sisällöntuottaja idearikkaalta, ja osaako hän mitata ja analysoida sisältöjen toimivuutta sekä kehittää sisällöntuotantoa datan pohjalta?

Lue lisää aiheesta: Sisältömarkkinoinnin mittaaminen – näin selvität, toimivatko sisältösi

Mieti myös, haluatko palkata sisällöntuottajan, joka osallistuu sisältöjen strategiseen suunnitteluun vai haluatko sisällöntuottajan, jolta tilaat valmiiksi suunniteltuja tekstejä. Jos etsit enemmän kuin vain tekstin kirjoittajaa, etsi sisällöntuottaja, joka osaa auttaa myös sisältöjen suunnittelussa ja kampanjoiden rakentamisessa. Tähän työhön kannattaa valita sisällöntuottaja, jolla on pätevä koulutus tai pitkä kokemus alalta.

Nykyaikana on myös tärkeää tietää, miten sisällöntuottajan tekstit syntyvät. Syntyvätkö tekstit sisällöntuottajan näppikseltä vai kirjoittaako tekstit tekoäly? Jos haluat menestyä hakukoneiden tuloksissa ja julkaista sivuillasi tai somessasi originaalia, erottuvaa, kieliopillisesti pätevää ja lukijoita miellyttävää sisältöä, tekstejä ei voi luoda tekoälyllä. Toki tekoälyä kannattaa hyödyntää esimerkiksi ideoinnissa tai tekstin rakenteen kanssa sparrailussa, mutta koko tekstiä ei voi antaa tekoälyn luotavaksi.

Ainakaan vielä tekoäly ei pysty tuottamaan tekstiä, joka puhuttelisi lukijoita ja erottuisi massasta. Tekoälytekstejä käytetään jo niin paljon sisällöntuotannossa, että lukijat tunnistavat ne. Tekstit ovat usein monotonisia, kuin yhdestä pakasta vedettyjä, toisteisia ja monesti niissä on outoja lauserakenteita tai muita kielellisiä puutteita, jolloin niitä ei jakseta lukea. Kun tekstit eivät saa katselukertoja, ne tiputtavat sivuston sijoittumista hakukoneissa. Kannattaa myös miettiä, mitä tekoälytekstien käyttäminen viestii yrityksestä. Antaako se luotettavan, ammattitaitoisen, pätevän ja kunnianhimoisen kuvan vai viestiikö se jotain muuta?

Lue aiheesta lisää: Tekoälyn luomissa teksteissä piilee vaara

Sisällöntuottajan valinta on tärkeä päätös, jota ei kannata tehdä mututuntumalla tai ilman, että puntaroit vaihtoehtoja. Kun otat huomioon sisällöntuottajan koulutuksen ja kokemuksen, referenssit tai työnäytteet, mahdolliset sopimuskäytännöt sekä testaat vuorovaikutuksenne, varmistat, että yhteistyö sujuu ja, että se tuo yrityksellesi konkreettista hyötyä ja kestävää arvoa.

Lue myös nämä blogitekstit