Vanha kirjoituskone pöydällä.

Miksi sisältömarkkinointi kannattaa teettää ammattilaisella?

Sisältömarkkinointi kannattaa ehdottomasti teettää ammattilaisella, vaikka yrittäjällä olisikin intoa tehdä itse sisältöjä. Lue, miksi olen tätä mieltä, mistä syistä sisältömarkkinointia ei ehkä haluta ulkoistaa, ja mitä lisäarvoa ammattilainen tuo sisältömarkkinointiin.

Sisältömarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa asiakkaita ja kasvattaa liiketoimintaa – mutta vain silloin, kun se on suunniteltua, säännöllistä ja laadukasta. Me yrittäjät olemme tottuneet pitämään monta rautaa tulessa, ja varmasti siksi moni saattaa ajatella, että tekstit verkkosivuille, yritysblogiin tai sosiaaliseen mediaan voi kirjoittaa itse.

Todellisuudessa laadukas sisällöntuotanto vie aikaa ja vaatii osaamista, jolloin se jää usein muiden kiireiden jalkoihin. Ja se osaaminen. Kielioppivirheitä vilisevä, epäjohdonmukainen, sekava tai vaikeaselkoinen teksti nettisivuilla toimii päinvastoin kuin on tarkoitus – se saa kyseenalaistamaan yrityksen ammattitaitoa ja karkottaa potentiaaliset asiakkaat sivuilta.

Miksi sisältömarkkinointia ei ulkoisteta ammattilaiselle?

Yrittäjä on oman liiketoimintansa paras asiantuntija. Siksi saatetaan ajatella, että vain minä osaan kertoa riittävän hyvin toimialastani, ja siksi en voi ulkoistaa sisältömarkkinointia, kuten yrityksen sosiaalista mediaa, ulkopuoliselle. Mutta kenelle sisältöjä tehdään? Aivan – asiakkaille! He ovat yleisösi, joten juuri tästä syystä ammattilainen kannattaa ottaa avuksi. Jos tekstit on kirjoitettu pelkästään alan termein ja oman asiantuntemuksen näkökulmasta, ne eivät välttämättä avaudu asiakkaalle. Vaikka sinä tunnet toimialasi perin pohjin, asiakas ei välttämättä tunne. Siksi viesti pitää pukea sellaiseen muotoon, että se puhuttelee, kiinnostaa ja on helposti ymmärrettävä. Liian yksityiskohtainen, täynnä ammattisanastoa oleva teksti vieraannuttaa lukijan ja on monesti pitkäveteistä tai vaikealukuista. Sisällöntuotannon ammattilainen tietää, mikä tieto on oleellista, ja mikä kannattaa jättää taka-alalle tai kokonaan pois.

Hyvä sisällöntuottaja ei yritä esittää tietävänsä alastasi enemmän kuin sinä – vaan hän osaa kysyä oikeat kysymykset, kiteyttää oleellisen ja sanoittaa viestisi asiakkaan kielelle.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Pitääkö sisällöntuottajan tuntea toimiala, josta hän kirjoittaa?

Saattaa myös olla, että sisältömarkkinoinnin status kaipaisi vahvistusta. Jos yritys haluaa panostaa perinteiseen markkinointiin, kuten radio- tai tienvarsimainokseen, yrityksessä harvemmin todetaan, että ei tuhlata tähän rahaa, kyllähän me sellainen itse väsätään yli puolet halvemmalla kuin mainostoimistosta tilattuna. Niinpä. Miksi sitten sisältömarkkinoinnin kohdalla saatetaan ajatella, että homma hoituu omalla porukalla muiden töiden lomassa?

Tämä saattaa kertoa siitä, että hyvien sisältöjen potentiaalia ei ymmärretä. Ehkä epäselvää on, miten sisältömarkkinointi toimii, ja mitä sillä voi saavuttaa. Uskoisin myös, että sisältömarkkinointia ei osata tai ehditä analysoida, jolloin sen tuloksia ei nähdä, eikä tekemistä kehitetä niiden pohjalta.

Lue myös: Sisältömarkkinoinnin mittaaminen – näin selvität, toimiiko sisältösi

Miksi sisällöntuotannon ammattilaisen palkkaaminen on hyvä sijoitus?

Ammattimainen sisällöntuottaja ymmärtää, miten asiakkaita puhutellaan, millainen sisältö tuo näkyvyyttä Googlessa ja miten eri kanavissa kannattaa viestiä. Sisällöntuottaja osaa kertoa tarinoita, kiteyttää oleellisen, kertoa tylsistäkin faktoista elävästi ja hallitsee oikeinkirjoituksen. Ammattilainen tietää, koska vedota lukijan tunteisiin, koska järkeen, ja hän osaa tehdä sen vakuuttavasti. Kun sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi on osaavissa käsissä, se ei ole vain täytettä sivuilla tai somessa – vaan tavoitteellista ja vaikuttavaa tekemistä, joka tukee yrityksesi kasvua.

Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi muun muassa:

  • parantaa hakukonenäkyvyyttäsi (SEO)
  • vahvistaa brändiäsi ja
  • houkuttelee oikeita asiakkaita oikeaan aikaan.

Lue lisää sisältömarkkinoinnista ja sen hyödyistä!

Laadukkaan ja ammattimaisen sisällöntuotannon pyhä kolminaisuus on tarinankerronta, strategia ja hakukoneoptimointi. Jos kaipaat kokenutta, koulutettua ja näkemyksellistä sisällöntuottajaa, joka osaa yhdistää kolminaisuuden, ota yhteyttä, niin tehdään sisällöistäsi sivujesi vahvuus.

Lue myös nämä blogitekstit