Matkailuaiheisia esitteitä etualalla ja taustalla messuhalli, jossa kojuja ja ihmisiä.

Messut ovat yrittäjälle loistava paikka verkostoitua ja saada ideoita

Etenkin B2B-yrittäjälle verkostoituminen on tärkeä asiakashankinnan työkalu. Erilaisilla messuilla voi lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla – viihtyä ja verkostoitua.

Kaupallinen yhteistyö: Tampereen Messut

Alanvaihtajan ei kannata kääntää selkäänsä edelliselle uralle, mikäli siitä saadut taidot ja kokemus hyödyttävät myös nykyistä uraa. Entisenä lentoemäntänä ja nykyisenä viestintä- ja markkinointialan yrittäjänä matkailu on yhä lähellä sydäntäni. Siksi teen enemmän kuin mielelläni yhteistyötä majoitus-, matkailu- ja elämysalan yritysten kanssa.

Tampereella järjestettiin viime viikonloppuna Kotimaan Matkailumessut, joissa vierailin kahtena päivänä. Tavoitteenani oli paitsi nauttia messujen tunnelmasta ja saada inspiraatiota ja ideoita seuraaviin lomareissuihin, mutta myös päästä juttusille näytteilleasettajien kanssa. Kotimaan Matkailumessut ei pettänyt tässäkään mielessä. Kävin hyviä keskusteluja mahdollisista yhteistyökuvioista sekä löysin loistavia haastateltavia ja juttuideoita freelance-artikkeleihin.

Viihtymistä ja verkostoitumista

Kotimaan Matkailumessut juonsi Mikko ”Peltsi” Peltola, joka pokkasi myös Vuoden kotimaan matkailuteko -palkinnon Ylen Peltsi & Osmo -sarjasta.

Kiertelyn lomassa ehdin kuunnella muutamia puheita. Kansainvälisesti palkittu suklaamestari Kirsi Hyytiäinen kertoi mielenkiintoisen tarinansa suklaanvalmistuksesta Hämeenlinnassa sekä esitteli uutuustuotteensa Kantarellisuklaan.

Ohjelmalavalla kerrottiin myös mm. Suomen ruokamatkailusta. Ruokailu on omilla matkoillani ollut aina enemmän tai vähemmän sivuosassa, vaikka hyvä ruoka tietenkin kruunaa matkan. Monilta reissuilta on silti jäänyt mieleen ruokatarinoita, joita on hauska muistella. En taatusti koskaan unohda, kuinka tilasin Japanissa (ihan aikuisten) ravintola-annoksen, jossa oli lisukkeena kolme pientä lohkoperunaa, ja Amerikassa pikkunälkään täytetyn leivän, joka sattuikin olemaan kokonainen ranskanleipä, joka leikattiin pituussuunnassa kahtia ja täytettiin ääriään myöten lisukkeilla. Meillä Suomessa on rikas ruokakulttuuri, joka näkyy esimerkiksi erilaisina paikallisina herkkuina, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää alueen markkinoinnissa.

Ämpärikaupalla onnea

Messuhumun keskellä korkeammat voimat (tai sitten vain uskomaton säkä) riensivät avukseni, ja voitin Kauhavalla sijaitsevan Lentohotellin tietovisasta majoituslahjakortin sekä ämpärin. Supisuomalaisena jo pelkkä ämpäri sai sydämeni sykkimään, mutta kun ämpärin sisältä paljastui myös lahjakortti, pari lyöntiäkin jäi välistä.

Hotelli on pala suomalaisen ilmailun historiaa, koska paikalla oli ennen Kauhavan Lentosotakoulu. Tätä yöpymistä on suunniteltu aiemminkin, mutta nyt se toteutuu. Samalla reissulla täytyy tietysti katsastaa Kauhavan ja Seinäjoen nähtävyyksiä ja muuta matkailutarjontaa. Onneksi korjasin messuilta talteen vinon pinon esitteitä, joten voin suunnitella matkaa hyvissä ajoin.

Teema suosi teenystävää

Messujen teemana oli kestävän matkailun lisäksi hyvinvointi ja lähiruoka, joten matkavinkkien lisäksi messuilta sai tietoa ja inspiraatiota keittiöön ja kroppaan. Ostin kotiin viemisiksi kätevän, keraamisen raastimen, jolla pystyy hienontamaan mm. inkivääriä ja valkosipulia.

Teehifistelijä ei voinut lähteä kotiin ilman uutta teemakua, jossa tuoksun lisäksi hurmasi myös kaunis peltipurkki. Juon aina aamuisin maustamatonta vihreää teetä, mutta päivällä pidetyt teehetket kruunaan erimakuisilla teesekoituksilla. Metkatuotteen persikalla ja kerma-aromilla maustetusta vihreästä teestä tuli kertaheitolla uusi suosikkini.

Lisäksi viimeisenä päivänä, vain hiukan ennen messujen sulkemisaikaa, löysin ihanan tuoksuisen saippuan ja monikäyttöisen kuorintasuolan, jolla voi kuoria vartalon, kämmenet ja päänahan. Hyviä löytöjä viime hetkellä, koska etenkin päänahan kuorintaan ei tunnu löytyvän luonnollisia vaihtoehtoja.

Viihdyin messuilla niin hyvin, että aion jatkossakin hyödyntää kiinnostaviin aiheisiin keskittyviä messuja myös verkostoitumiseen. Ainakin syksyllä 20.–21.9. pidettävät Lemmikki Tampere 2025 -messut pitää katsastaa. Messuilla on mahdollista lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla. Matti Nykäsen sanoin jokainen tsäänssi on mahdollisuus, ja yrittäjän kannattaa ne kaikki käyttää.

Lue myös nämä blogitekstit